.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نظر مراجع تقلید درباره ازدواج دختر بدون اجازه پدر

براساس فرهنگ دینی و ایرانی، والدین تأثیر زیادی در ذهن و خاطر فرزندان دارند و به همین جهت همراهی کردن خانواده پشتوانه محسوب شده و حضور این عامل، موجب دلگرمی جوانان و برخورداری آنها از اطمینان به خود و جرأت عمل و آرامش و سکون می‌شود.

ازدواج از سنت های رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است. اسلام با توجه به شرایط جسمانی و عاطفی زن و مرد قوانین و سنت هایی را قرار داده تا زندگی موفق و با نشاطی را تجربه کنند خداوند در قرآن، قوانین را موجب آسانی و برکت زندگی مردم می داند و می فرماید:”خداوند، راحتی شما را می خواهد، نه زحمت شما را. “۱

یکی از این قوانین مربوط به کسب اجازه دختر به هنگام ازدواج از پدر است، اذن پدر در ازدواج، صرفا به جهت احترام نیست، بلکه رضایت و اجازه پدر نوعی حمایت از دختر در تصمیم گیری برای زندگی آینده اش است.

از دیدگاه روان شناختی تأثیر موافقت و مخالفت والدین در ازدواج موفق به جایگاه والدین در نزد فرزندان بستگی دارد. براساس فرهنگ دینی و ایرانی، والدین تأثیر زیادی در ذهن و خاطر فرزندان دارند و به همین جهت همراهی کردن خانواده پشتوانه محسوب شده و حضور این عامل موجب دلگرمی جوانان و برخورداری آنها از اطمینان به خود و جرات عمل و آرامش و سکون می شود.

همچنین راه بهره مندی از پشتوانه ای محکم و تجارب آنها و دلسوزی و نیک اندیشی آنان را هموار می کند و مصلحت اندیشی دلسوزانه و حتی پشتوانه ای اقتصادی فراروی جوانان می گذارد. ۲

رضایت و اجازه از پدر دختر به معنای نادیده گرفتن نظر دختر نیست. اسلام به هر دو جنبه نگاه کرده و در ازدواج رضایت پدر دختر را در کنار رضایت دختر اصل شرط می داند، در ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) پیامبر اکرم (ص) علاوه بر رضایت خود رضایت یگانه دخترش را نیز مهم می داند و می فرماید:” ای علی قبل از تو مردان دیگری نیز به خواستگاری فاطمه آمدند. هر گاه من با خود فاطمه این مطلب را در میان می نهادم روی موافق نشان نمی داد، و اکنون بگذار تا این سخن را نیز با خود او در میان بگذارم.”۳

همچنین رهبر فرزانه انقلاب ازدواجی را که در آن دختر رضایت ندارد و به اجبار به خانه شوهر می رود را زشت می دانند و این نوع ازدواج را خلاف اسلام می دانند و می فرمایند:”در برخی مناطق اراده و خواست زنان در مسائل مربوط به ازدواج ندیده گرفته می شود اینها همه بر خلاف اسلام است.” ۴

حکم فقهی این مساله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع اعزام تقلید سوال نمود که می توانید سوال و جواب را در ادامه بخوانید.

آیا دختری که درآمد دارد و مستقل است برای ازدواج، نیاز به اجازه پدرش دارد؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): به هر حال در ازدواج دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر یا جد پدری او باشد و بدون آن بنا بر احتیاط واجب عقد، صحیح نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: در مورد ازدواج دختر باکره، این کار بدون کسب اجازۀ ولىّ دختر جایز نیست. و منظور از باکره دخترى است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، یا نه.

حضرت آیت الله سیستانی: دخترى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است، یعنى مصلحت خود را تشخیص مى‏دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه با کره باشد و متصدى امور زندگانى خویش نباشد، باید از پدر، یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد، بلکه ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر خود متصدى امور زندگانى خویش باشد نیز باید اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر لازم نیست.

همچنین یک تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: دختر اگر باکره باشد برای ازدواج باید از پدر خود اجازه کسب نماید و لو اینکه از نظر معیشتی محتاج پدر نباشد و مستقل باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.